Vrcasino.se

Virtual Reality är en bransch som är inriktad på många olika delar och på så sätt lockar till sig många olika företag och utvecklare. Vi kommer här kolla på de olika företagen, vilken bransch de är inriktade mot och hur långt de kommit i deras utveckling. Senare när utrustningen börjar bli mer kommersiell och finns ute på marknaden kommer vi även att göra tester och jämföra priser. Vi börjar med några av de kändaste företagen arbetar oss ned mot de mindre.

Virtual Reality-hjälmar

Oculus RV är ett företag som tagit fram produkten Ocolus Rift. Ocolus kan ses som pionjärerna för Virtual Reality då de fick fram deras första färdiggjorda prototyp redan 2012 som såldes i en begränsad upplaga. Den första helt färdiga produkten kommer att säljas i början av 2016 och efterfrågan är minst sagt hög. Headset’et kommer att vara utrustad med en 1080×1200 uppläsning på varje öga som får 1080p såklart. Displayen har blivit uppgraderad från den tidigare LCD-displayen till den nya kniskarpa OLED-tekonlogin. Displayen kommer ha 110 graders synlighet eller mer och hela utrustningen beräknas väga mindre än 380 gram. Oculus ses som många som starten av Virtual Reality och det blev snabbt känt då grundaren Palmer Luckey sålde sitt företag till IT-jätten Facebook under 2014. Han jobbar dock kvar på företaget i dagsläget. Oculus har senast tillsammans med Sydkoreanska Samsung tillverkat ett Virtual Reality Headset med namnet Samsung Gear VR som går att använda med din Samsungtelefon. Samsung Gear VR har funnits på marknaden sedan december 2014. Den passar med Samsung Galaxy Note 4, S6 eller S6 Edge. Samsung har släppt en serie spel som passar till denna virtuella produkten. Du laddar ner spelen sedan kopplar du telefonen till masken och trär på den så kan du spela spelen där. Priset för Ocolus Rift är ännu inte släppt, men möjligheten att förbeställa under 2015 senare hälft.

HTC Vive är en utav de större utmanarna till Oculus. Som namnet avger så är detta projekt ett samarbete mellan Taiwanesiska HTC och Valve Corporation. HTC Vive har fått mycket uppmärksamhet då de samarbetar med giganter som Google, tv-produktionsbolaget HBO och Lionsgate. HTC vive kommer precis som Octulus ha 1080×1200 upplösning med OLED skärm och 90 uppdateringfrekvens. Dock är vyn lite mindre med 110 grader eller mer. Lanseringsdatumet för HTC Vive var planerat till den första hälften av 2016 men med snabb produktionen så finns chansen att den kommer att släppas redan i November enligt rykten.

Project Morpheus är namnet på det superhemliga projektet som japanska Sony jobbar med just nu. Morpheus är designat och skapat för att vara kompatibel för PlayStation 4 och bärbara PlayStation Vita. Eftersom Sonys produkt är endast inriktad på deras egna tv-spelkonsoler så har de tänkt mycket på ergonomi när de utvecklade produkten. Istället för att lägga tyngden fram på ögonen som konkurrenterna har gjort så har de istället lagt den huvudsakliga tyngden på just huvudet. Projekt Morpheus slår faktiskt konkurrenterna lite på fingrarna när det kommer till de tekniska specifikationerna. Upplösningen här är hela 1920×1080, snäppet högre, och uppdateringsfrekvensen är 120 vilket ska motverka lagg så gott det går. Vyn är dock lite mer begränsad med 100 graders synfält. Även Sony’s produkt är planerad att komma till marknaden det första kvartalet av 2016.

En produkt som redan finns att köpa på marknaden är kitet från OSVR. OSVR Hacker Dev Kit är mindre känt än de tre tidigare nämnda, men har dock ett försprång av att vara på markaden. Den erbjuder som de andra OLED display, 1080×1920 upplösning men dock lägre upplösningsfrekvens som ligger på 60, synfältet ligger dock på stabila 100 grader. Till OSVR kan du köpa kontrollen Razer Hydra som du använder för att röra dig framåt i spelen. Genom att finnas på marknaden till det låga priset av 300 USD så ligger OSVR bra till i utveckling. Samarbeten med företag såsom Ubisoft och Sensics gör att många uppdaterade versioner är redan under produktion och kommer att släppas i framtiden.

Tillbehör

För att göra upplevelsen med Virtual Gaming ännu mer verklig och inte behöva spela med handkontroller så har Virtuix Omni tagit fram den ultimata lösningen. Ett slags löpband med en stödring runt magen låter dig springa, hoppa, huka dig och röra dig som om du vore med i själv spelet. Löpbandet i sig rör sig inte utan produkten är av plastgrund med lutning mot en platt mittenbotten. Med specialkonstruerade skor och skåror så känner hela konstinstallationen av när och hur du rör dig och på så sätt rör du dig verkligt i spelet. Lanseringsdatumet för Vurtuix Omni är satt till det sista kvartalet av 2015, men kan dock fördröjas enligt deras hemsida. Priser för detta hamnar på 699 amerikanska dollar, vilket gör att du kan du ett helt kit för ungefär 1000 dollar om du köper OSVR-hjälmen.

PriorVR är en Virtual Reality dräkt som med sensorer på armar, ben, huvud och bål registrerar dina rörelser utan lagg. Du kan med dräkten ducka, hoppa, luta dig och snurra runt, men inte springa eller gå. Du går genom två handkontroller med Joysticks. PrioVR är speciellt inriktad på tv-spelsindustrin med first person shooter eller förstapersonskjutar-spel.

Dexmo som har produkterna Dexmo Classic och Dexmo F2 är ett företag som fokuserat på att få känslan i spelandet att kännas så verkligt som möjligt via händerna. Dexmo har tagit fram ett exoskelett som du kopplar på händerna vilket har hyperkänsliga sensorer. När du till exempel plockar upp ett äpple i den virtuella världen så är tanken att du ska kunna känna äpplet i din hand med hjälp av exoskelettet. Dexmo är dock fortfarande i utvecklingsstadiet men kommer nog att ha en stor påverkan på VR-upplevelsen i framtiden.